Recensies

Get In The Loop, eBook over muziek- en concertfotografie

Get In The Loop, eBook over muziekfotografie concertfotografie

In het Engelstalige eBook Get In The Loop vertelt de Deense fotograaf Flemming Bo Jensen over zijn ervaring met muziek- en concertfotografie. Het eBook telt 220 pagina’s en is onderverdeeld in verschillende hoofdstukken waarin Flemming de diverse aspecten van zijn job bespreekt.

Flemming Bo Jensen

In 2012 ging zijn carrière als fotograaf in de muziekindustrie van start en is sindsdien tot een succesvolle zaak uitgegroeid. Voorafgaand aan deze loopbaan werkte Flemming in de informaticasector en vertrok hij regelmatig naar het buitenland op zoek naar verhalen die hij op foto kon vastleggen. In 2009 hakte hij knopen door en verkocht zijn huis in Denemarken, tesamen met al zijn andere bezittingen. Hij besloot als freelance fotograaf en webdesigner de wereld rond te trekken. Met zijn vriendin reisde hij door Australië, de Verenigde Staten, en delen van Azië en Europa.

Muziek- en concertfotografie

Zijn liefde voor (elektronische) muziek is halverwege de jaren negentig ontstaan en is sindsdien nooit meer weggeweest. Die passie voor muziek heeft hij ondertussen met fotografie kunnen combineren. Flemming fotografeert kleinschalige evenementen wat in de sector van de elektronische muziek nog steeds grotendeels het geval is. Vooral de laatste jaren is deze tak van de muziekindustrie enorm gegroeid, en daarbij is ook de grootte van bepaalde events toegenomen. Op een paar uitzonderingen na zoals David Guetta, Tiësto of onze eigen Dimitri Vegas & Like Mike, genieten artiesten in deze branche bij het grote publiek niet de internationale bekendheid van pakweg Adele, Foo Fighters, Muse of AC/DC.

“When I look at the work of other music photographers, I often don’t see the passion for music, nor “hear” it in their images.”

Het klinkt allicht als een cliché, maar een goede voorbereiding is het halve werk. Dat blijkt ook uit zijn werkwijze waarbij hij niets aan het toeval overlaat. Hij onderzoekt en bestudeert werkelijk elk aspect van de opdracht. En dat betekent niet enkel de muziek van de artiest of de groep beluisteren. Hij bekijkt en bestudeert ook video’s van verschillende optredens. Daarnaast organiseert hij vergaderingen om de wensen van de opdrachtgever te leren kennen. Vraag naar de planning van het evenement zodat je steeds op de juiste plek en op het juiste uur present bent. De locatie bezoek je ook best ruim op voorhand en niet pas op het moment dat de activiteiten van start gaan. Zo kan je de podiumopstelling analyseren en navragen welke beperkingen er gelden. Sla ook een praatje met de crew en zorg dat je aanwezig bent op soundchecks want dat levert eveneens bruikbare beelden op.

Hij hamert er ook op dat je als muziekfotograaf best je eigen stijl ontwikkelt. Wees kritisch voor je eigen werk en analyseer de knelpunten waaraan je moet werken om jezelf te verbeteren. Een advies dat net zo goed geldt voor andere sectoren in de fotografie.

Meer dan de helft van dit eBook besteedt Flemming aan 46 foto’s uit zijn carrière als muziekfotograaf. Hij toont ze chronologisch, vertelt over zijn visuele aanpak en het fotomateriaal dat hij gebruikt heeft.

Het technische luik in dit eBook is eerder beknopt. Hij geeft een aantal bruikbare cameratips waarmee je best rekening houdt wanneer je een concert of optreden fotografeert. Het eBook bevat nog een kort hoofdstuk over contracten dat gerust gedetailleerder mocht zijn. Ik mis concrete praktijkvoorbeelden.

Flemming is sinds 2013 ambassadeur voor Fuji en fotografeert dan ook uitsluitend met materiaal van Fuji. Zijn keuze voor lenzen met een vaste brandpuntsafstand verdient zeker respect. Met slechts een paar concerten op mijn palmares kan ik ervan meespreken dat dergelijke lenzen niet altijd de meest praktische keuze zijn. Is de bewegingsruimte voor en rond het podium beperkt, dan is een zoomlens handiger.

“An efficient workflow for developing and delivering the pictures to the client is essential.”

Hij eindigt met een korte uiteenzetting over zijn workflow en nabewerking. Dat proces blijkt weldoordacht en efficiënt te verlopen. Hij gebruikt bijna uitsluitend Lightroom en past op elke foto een persoonlijke preset toe die hij wijzigt waar nodig. Aan de meeste foto’s spendeert hij slechts twee minuten. Hij adviseert trouwens om niet te veel foto’s te maken. De opdrachtgever verwacht dat je de afgewerkte beelden snel kan opleveren.

Besluit

Met dit eBook gunt Flemming Bo Jensen ons een blik achter de schermen van een werkende muziek- en concertfotograaf. Het technische luik mag dan al summier zijn, je koopt dit eBook niet om uitleg te krijgen over de werking van je camera. Daarover vind je elders op internet zeker je gading. Alleen al voor de hoofdstukken over de voorbereiding en zijn uitleg bij 46 foto’s is dit eBook de aankoop waard.

Waar te koop?

Het eBook Get In The Loop is te koop via de website van Flemming Bo Jensen en kost $6,99 (€6,25).

You Might Also Like