Actualiteit

Corelio stuurt journalisten op pad met digitale camera

Mediagroep Corelio (uitgever van De Standaard en Het Nieuwsblad) heeft aangekondigd dat vanaf januari 2009 de journalisten van Het Nieuwsblad met een digitaal fototoestel op pad zullen gaan om ook foto’s te maken voor het algemeen regionaal nieuws. Corelio wil onder meer met deze maatregel anticiperen op de gevolgen van het onzeker economisch klimaat, aldus Peter Vandermeersch, algemeen hoofdredacteur van De Standaard en Het Nieuwsblad. Vandermeersch stelt verder dat de technologie zodanig is geëvolueerd dat beeldmateriaal niet langer het exclusieve terrein is van specialisten. Met digitale fototoestellen beeldmateriaal versturen via internet is voor iedereen haalbaar en basistechnieken voor fotografie zijn voor iedereen toegankelijk.

De Nationale Vereniging van Beroepsfotografen is niet te spreken over deze maatregel en bestempelt dit als broodroof voor de professionele (pers)fotografen. De vereniging vraagt een gesprek met de hoofdredactie van de Corelio-kranten.

Bron: Nationale Vereniging van Beroepsfotografen

Een paar maanden geleden had ik over deze evolutie een interessant gesprek met een fotograaf van de regionale pers. Hij vertelde me dat de markt voor persfotografen stilaan kapot gaat. Journalisten krijgen steeds meer een digitaal fototoestel mee zodat zij de foto’s kunnen maken. Hij vertelde me dat twee van de gekendere persfotografen in België (o.a. bij Het Laatste Nieuws) er van de ene dag op de andere de brui aan hebben gegeven. Eén van hen heeft met zijn vrouw in Frankrijk een gîte geopend, van een wending gesproken.

Gisteren had ik nog een gesprek met een andere fotograaf die in 2004 gedurende acht maanden voor Het Laatste Nieuws gewerkt heeft. Langer dan die periode heeft hij het niet volgehouden. Ik ga jullie de details besparen, maar ik schrok wel van de verhalen die hij vertelde.

Tijdens een lezing van Magnumfotograaf Carl De Keyzer bleek dat er momenteel bij Magnum discussies aan de gang zijn om foto’s gratis ter beschikking te stellen.

Ik zit niet in de wereld van persfotografie en heb er geen ervaring mee, maar ik kan niet onmiddellijk een oplossing bedenken voor dit probleem. Het medialandschap is grondig aan het veranderen en iedere journalist en fotograaf moet best de vinger aan de pols houden en de (online) evoluties in de gaten houden. Als je vastklampt aan oude gevestigde tradities, mag je vroeg of laat de deuren sluiten. Laat ons vooral ook niet vergeten dat er ondertussen digitale spiegelreflexen op de markt zijn waarmee je in goede kwaliteit kan filmen. In de States (en waarschijnlijk ook al elders in de wereld) zie je steeds meer multimediaprojecten opduiken, zo ongeveer in het genre wat ik gedaan heb met mijn beelden over Tsjernobyl: een slideshow/video met foto’s of videobeelden, begeleid door tekst of een commentaarstem.

Hoe kijken jullie tegen deze evolutie/problematiek aan? Welke is jullie mening of mogelijke oplossing?

Aanverwante lectuur:

Andere interessante artikels

13 Reacties

  • Reageer
    MoreThanWords
    3 december 2008 at 23:07

    Ik verschiet toch wel even als ik Peter Vandermeersch zie zeggen dat zijn journalisten maar moeten investeren in een digitale camera van 200 €, omdat daar volgens hem deftige beelden mee te maken zijn.
    Het is net alsof ze de fotografen zouden vragen om nu plots de artikels te schrijven. Sommige zouden dat ongetwijfeld goed doen, anderen een pak minder, maar ik denk dat de journalistenbond ook moord en brand zou schreeuwen.

  • Reageer
    Daniel Minne
    4 december 2008 at 00:02

    tja, wat doe je tegen een wereld waar enkel meer omzet maken het doel is?
    bedrijven besparen op alle vlakken…tegen deze evolutie is niets te beginnen.
    Wanneer het goed gaat in een bedrijf, dan is er geen vuiltje aan de lucht en ziet men vanalles door de vingers. Wanneer het slecht gaat kijkt men niet meer naar de kwaliteit van het product maar eerder hoeveel men hierop nog kan besparen.

  • Reageer
    Steven Goovaerts (s.goovy)
    4 december 2008 at 10:51

    Wat mij vooral voor de borst stoot is het sfeertje van: alles is gedigitaliseerd en toegankelijk voor iedereen, dus iedereen kan nu foto’s nemen. Het getuigt op z’n zachtst gezegd van weinig respect voor mensen die (al dan niet via een opleiding) uren, dagen, weken of jaren energie steken in hun zoektocht naar de betere foto.
    Nu gaat het enkel nog om regioverslaggeving, maar waar eindigt dat? Waarschijnlijk (en jammer genoeg) zullen alweer de cijfers dat bepalen…
    Besparingen bij de kranten zijn nu wel geen verhaal van de laatste weken of maanden. Ik heb zes jaar als losse medewerker sport voor een Vlaamse krant geschreven, ook op vlak van inhoud bepaalt “wat goed verkoopt” al langere tijd hetgeen daadwerkelijk zal verschijnen.

  • Reageer
    Fotogeniek België (Koen)
    4 december 2008 at 15:52

    @ Steven: Het is toch een waarheid als een koe… iedereen kan effectief foto’s nemen en zelfs knappe foto’s! Het zal een kwestie zijn om je daarbij neer te leggen want de kwaliteit en gebruiksgemak van de camera’s gaat binnen afzienbare tijd nog aanzienlijk verbeteren. Ik heb het dan voornamelijk over het contrastbereik en ruisgehalte. Het einde is echt nog niet in zicht!!
    Als je pakweg een trouwreportage maakt is het best mogelijk dat niet jij, maar één of andere genodigde dé foto van de dag maakt. Hoeft ook geen probleem te zijn want jij zal als beroeps wel een kwaliteitsreportage afleveren waar geen enkel losstaand beeld tegen op kan!
    En daar zal het in de toekomst voor beroepsfotografen van afhangen: Wat is de kwaliteit die je kan leveren binnen een bepaalde tijdsmarge.
    Bij persfotografie heeft men soms maar één representatief beeld nodig. Dat kan iedereen en dus kan ik Corelio (in beperkte mate) volgen
    Bij grotere reportages (zowel bij pers, event, landschap, travel, enz…) gelden er andere normen en kan je als beroepsfotograaf je distantiëren tegenover gelijk welke gelegenheidsfotograaf door een massa kwaliteitsbeelden af te leveren. Je zal dat dan wel niet te danken hebben aan je technische kennis, je materiaal of studieverleden, maar wel aan je gedrevenheid, visie, ervaring en talent.

  • Reageer
    Fotogeniek België (Koen)
    4 december 2008 at 15:56

    Toch nog vlug een anekdote toevoegen: Onlangs mocht een jongetje van amper 12 jaar van z’n vader het jaarlijks buurtfeest in onze straat fotograferen. Hij had helemaal geen ervaring en kreeg dus alleen een groothoeklens mee. Resultaat: het geheel trok op niets, maar er waren wel enkele topfoto’s bij. Foto’s die heel enthousiast onthaald zouden worden op diverse blogs. Dat zou een tiental jaar geleden niet mogelijk geweest zijn…
    Maar nogmaals, het geheel trok op niets…

  • Reageer
    Steven Goovaerts (s.goovy)
    5 december 2008 at 10:28

    @Koen: het kan zijn dat een genodigde dé foto van de dag maakt. Akkoord, maar dan stel ik mij in bepaalde gevallen toch de vraag in welke mate dit te wijten is aan de kunde van de fotograaf of het toeval (in hoeverre was hij zich bewust van het feit dat hij een “topfoto” aan het maken was). En ja iedereen kan foto’s, zelfs goeie foto’s maken… maar een fotografisch oog of talent kan je naar mijn mening niet aanleren. Je hebt het of je hebt het niet. Een andere vraag is dan of een bepaalde krant dat talent of oog nodig acht…

    Bij persfotografie heb je één representatief beeld nodig en dat kan iedereen, zeg jij. Ik vind dat toch wel een beetje kort door de bocht. Want hiervoor moet je je technische kunde ook nog eens combineren met het oog voor dat ene allesomvattende shot. Zeker in situaties waarin het snel moet gaan, in slechte lichtomstandigheden etc. vind ik dat allesbehalve evident. Ok, voor de regionale pagina’s iemand met een reuzenpompoen op de foto zetten, zal nog wel lukken (ervan uitgaand dat hij weet hoe hij de persoon in het licht moet plaatsen, eventueel moet inflitsen, op storende elementen in de achtergrond letten etc). Maar een receptie, persconferentie of manifestatie… daar heb je toch al minder vat op wat er gebeurt. Daarbij durf ik toch stellen dat een doorwinterd persfotograaf die man met pompoen toch nog net iets anders in beeld zal brengen… en daardoor eigenlijk meerwaarde creëert bij het artikel (en bij uitbreiding de krant).

    Ik vind het ergens ook grappig dat in moeilijke economische omstandigheden bedrijven vaak gaan terugvallen op hun “core business”, hun activiteiten waar ze dus echt sterk in zijn. Voor journalisten geldt blijkbaar het omgekeerde… 😉

    En wat we in de hele discussie nog niet gehoord hebben, is de stem van een journalist zelf. Ziet die dat eigenlijk wel zitten dat hij daar plots een camera in de handen geduwd krijgt?

  • Reageer
    Fotogeniek België (Koen)
    5 december 2008 at 14:30

    @ Steven: Bedankt voor je reactie! Ik had er meer verwacht 😉 Toegegeven, dat ene zinnetje van mij is inderdaad wat kort door de bocht, maar lees eens tussen de regels door… Dat hebt je met de nuancebeperkingen in een blogbericht. Ik heb het in dat geval natuurlijk meer over berichtgevingen van uitgebrande huizen, ongevalletjes, reuzepompoen e.d. in regionale kranten waarbij de journalist net zo goed zelf de foto kan nemen. Gezien de povere kwaliteitsnormen bij kranten weliswaar! Uiteraard gaat een ervaren persfotograaf dit beter doen, maar dit is gewoon in dit geval niet meer aan de orde, hoe jammer ook.
    Maar ik herhaal met nadruk, hetgeen waarvan we ons als beroepsfotograaf goed bewust van moet gaan worden is de evolutie van de camera’s in de nabije toekomst!! Denk maar aan het contrastbereik! Spoedig komen er toestellen op de markt die het werkelijk contrast tussen de lichte en donkere delen in elke ruimte helemaal kan overbruggen. Hoe gemakkelijk wordt journalistieke fotografie dan wel niet, ook nog rekening houdend met de duizelingwekkend hoge isowaarden? Vergeet niet dat een krant niet op zoek is naar kunstzinnige beelden, maar naar een representatief (en goedkoop!) beeld dat simpelweg het artikel verduidelijkt. meer niet…
    Voor alle duidelijkheid en om alle misverstanden te vermijden: ik betreur dat ten zeerste!! Maar je haalt het zelf al aan, de cijfers bepalen alles.
    En dus herhaal ik mijn standpunt…
    Talentvolle en gedreven beroepsfotografen die gegarandeerd kwaliteitsvolle fotoreportages kunnen leveren ( en dat geldt ook voor persfotografie) daar zal steeds vraag naar zijn. Echter, het succes zal in de nabije toekomst steeds minder afhankelijk zijn van je technische bagage en gebruikt materiaal, maar des te meer van je alziend oog, je gedrevenheid, ervaring, communicatievaardigheden en ga zo maar door.

  • Reageer
    Fotogeniek België (Koen)
    5 december 2008 at 14:33

    Eens iets gaan drinken en er verder over palaveren is misschien gemakkelijker 😉

  • Reageer
    Serge
    5 december 2008 at 15:38

    Koen en Steven, rustig 🙂

    Een interessant artikel om te lezen:

  • Reageer
    Dirk
    5 december 2008 at 20:04

    Dit was eigenlijk vroeg of laat wel te verwachten. Langer geleden werkte ik voor kranten en toen maakten sommige correspondenten (degene die een decent belichte foto konden maken) al foto’s voor de regionale pagina’s. Ik herinner me zelfs een eenmansbedrijf dat zich foto-agentschap noemde en die man bracht dagelijks hopen foto’s binnen bij diverse kranten. Fotografisch gezien stelden die niets voor, de belichting was goed en ze waren scherp en daarmee was alles gezegd. Nu digitale camera’s de technische kwaliteiten zeer betrouwbaar hebben gemaakt kan bijna iedereen een degelijke foto afleveren. Vele foto’s in kranten draaien niet om de artistieke uitbeelding maar puur om de nieuwswaarde. Een artistieke foto die niet duidelijk laat zien wat er aan de hand is zal het zeker moeten afleggen tegen een doordeweeks beeld waarop heel duidelijk te zien is wat de mensen willen zien.
    In veel gevallen zal er weinig verschil te merken zijn volgens mij maar in moeilijkere omstandigheden wordt het andere koek. Een uit de hand lopende betoging lijkt me al een hele andere uitdaging. En tegelijk het journalistieke werk moeten verrichten en fotograferen (voor sommige evenementen moet er geconcentreerd uitgekeken worden naar mogelijke goede beelden) tegelijk lijkt me bijna ondoenbaar.
    Ik herinner me een foto van Stephan Vanfleteren voor De Morgen die de prestigieuze Nikon Press Photo Award 2006 won, zie ik nog niet direct gemaakt worden door een niet-fotograaf. Veel prijzen zullen er niet meer gewonnen worden.
    Voor belangrijke reportages en portretten zal men echter, zeker in de kwaliteitskranten beroep blijven doen op professionele fotografen.

  • Reageer
    Daniel Minne
    5 december 2008 at 23:47

    @Serge: het artikel op StampMedia is een puur marketingartikel. De hoofdredacteur promoot in zijn artikel gewoon zijn eigen bedrijf. Staat niets nieuws en pure reclame voor Stampmedia zelf. Met de toon van, wij doen dit niet, wij zijn beter dan de rest, …

  • Reageer
    Serge
    6 december 2008 at 01:09

    De reden waarom ik de link gepost heb, is dat zowel de auteur van het artikel als de commentaar in de reactie het hebben over het feit dat online media een belangrijke speler wordt. Een aantal journalisten en verslaggevers spelen reeds op deze trend in.

  • Reageer
    Kristof Pattyn
    10 december 2008 at 23:00

    Als de kwaliteit van de fototoestellen nog zoveel gaat verbeteren, dan zal de kwaliteit van een proffotograaf er ook nog op verbeteren, dus behouden ze nog een zekere voorsprong 🙂
    Ik zie enorm veel dramatisch (ironisch bedoeld) beeldmateriaal in onze fotodatabank op de redactie passeren. De photoshopafdeling mag zich dan uitleven met ophelderende curves en verscherpende filters gevolgd door nog wat kleurcorrecties, met als resultaat een nog ontgoochelend beeld.
    Voor ieder beeld dat moet gedrukt worden moet eerst gemaakt worden dat dit drukklaar is en één van de gevolgen van besparingen op goeie fotografen, is nu verloren in extra prepresswerk.

  • Reageren

    error: