Recensies

Leer alles over flitsfotografie op locatie en off-camera flash

Flitsfotografie, flitstechnieken en lichtopstellingen

In 2012 schreef auteur en fotograaf Piet Van den Eynde zijn eerste Nederlandstalig boek over flitsfotografie. In dit praktijkboek gaf hij een uitgebreide introductie tot off-camera flash en besprak hij ook tal van andere geavanceerde flitstechnieken. De technologie evolueert en fabrikanten van flitsmateriaal hebben ondertussen niet stilgezeten. Piet heeft deze eerste uitgave volledig geactualiseerd en aangepast aan de noden van de hedendaagse (flits)fotograaf. Zijn nieuwste boek Flash! Flitsfotografie op locatie is nu direct als eBook verkrijgbaar. De gedrukte versie volgt eind maart.

Inhoudstafel

Inleiding
1. Fundamentele eigenschappen van licht
2. Belangrijke wetmatigheden van flitslicht
3. On-camera flash: werken met de flitser op je camera
4. Off-camera flitsen: basistechnieken met één flitser
5. Je Nikon- of Canon-camera instellen
6. Een onfeilbaar stappenplan
7. Casestudies deel 1: een beperkte set-up
8. Meer geavanceerde technieken
9. Meer geavanceerd materiaal
10. Casestudies deel 2: meer geavanceerde technieken en set-ups
11. Flitsfotografie en beeldbewerking
Besluit

Flitsfotografie, flitstechnieken en lichtopstellingen

Flitsfotografie op locatie

Met 238 pagina’s is deze tweede editie bijna dubbel zo dik als zijn voorganger. Kom je als fotograaf voor de eerste maal in aanraking met flitsfotografie, dan kan het allemaal nogal overweldigend overkomen. Het is dan ook de verdienste van de auteur dat hij deze materie in logische en overzichtelijke hoofdstukken heeft gegoten. De indeling vertoont veel gelijkenissen met het eerste boek, met dat verschil dat de inhoud nu nog uitgebreider is en het boek meer praktijkvoorbeelden, productshots en foto’s achter de schermen bevat.

De auteur gaat van start met een korte toelichting over de eigenschappen en wetmatigheden van licht en flitslicht. De uitleg is verstaanbaar voor elke leek. Het gebruik van specifiek vakjargon is beperkt waardoor de informatie in deze eerste hoofdstukken makkelijk te verwerken is en tegelijkertijd een goede basis vormt voor de rest van het boek.

Dit boek bespreekt voornamelijk off-camera flash, maar toch is het noodzakelijk om in hoofdstuk drie even te kijken naar de mogelijkheden en beperkingen wanneer je een flitser op de camera wilt gebruiken. Ook hier krijg je een heldere brok informatie over de reportageflitser en nuttige accessoires zoals kleurenfilters, diffusors en reflectoren.

Flitsfotografie, flitstechnieken en lichtopstellingen

Vanaf hoofdstuk vier komt off-camera flash aan bod, een techniek die zeker niet nieuw is en die (professionele) fotografen reeds sinds het analoge tijdperk hanteren. Vanaf nu wordt het spannend want de creatieve mogelijkheden zijn werkelijk eindeloos. Je leert werken met één flitser en hoe je de richting van het flitslicht kan controleren. Aan de hand van enkele basisopstellingen toont Piet welk effect het flitslicht heeft wanneer je de richting wijzigt. Heel interessant is zijn uitleg over de aankoopcriteria van een reportageflitser omdat hij verder kijkt dan de klassieke en duurdere merken zoals Nikon of Canon. Ondertussen zijn er heel wat andere fabrikanten actief in dit marktsegment (Godox, Cactus, Phottix) en kan je voor minder geld toch een evenwaardige aankoop doen. Een flitser los van je camera aansturen gebeurt meestal met een zender en ontvanger. Dit vierde hoofdstuk geeft je hierover eveneens alle uitleg zodat een aankoop doordacht kan gebeuren.

Flitsfotografie, flitstechnieken en lichtopstellingen

Hoofdstuk vijf en zes zijn kort en bondig. Ze tonen hoe je je Nikon of Canon fototoestel instelt om de flitser aan te sturen. Deze procedure is voor andere merken grotendeels identiek. Nadien reikt Piet je een stappenplan aan waarmee je aan de slag kan om je eerste geslaagde foto’s te maken met de flitser los van de camera.

Flitsfotografie, flitstechnieken en lichtopstellingen

Het boek bevat twee hoofdstukken met praktijkvoorbeelden waarin de auteur in detail de lichtopstelling en het materiaal bespreekt. Als beginnend flitsfotograaf hoef je niet te panikeren: het boek bevat voldoende voorbeelden die met eenvoudig materiaal zijn gemaakt. Piet spendeert bovendien twee volledige hoofdstukken aan geavanceerde flitstechnieken en flitsmateriaal. Hierbij gebruik je één of meerdere flitsers waarmee je het (flits)licht nog meer vorm en karakter kan geven. Zoals hierboven al vermeld, is de indeling en de opbouw van het boek logisch en verhoogt de moeilijkheidsgraad naarmate je verder leest. Een beginnend flitsfotograaf duikt dus best niet meteen lukraak in een hoofdstuk, maar start vanaf het begin. Zo leer je stap voor stap de knepen van het vak en kan je op termijn evolueren naar het gebruik van meer geavanceerde flitstechnieken.

Het laatste hoofdstuk behandelt kort enkele situaties waar beeldbewerking een handje kan toesteken om bijvoorbeeld belichtingsfoutjes weg te werken. Piet toont nog een aantal andere foto’s waar hij – vanwege beperkingen – zonder nabewerking niet het vooropgestelde resultaat had kunnen bekomen.

Flitsfotografie, flitstechnieken en lichtopstellingen

Flitsfotografie, flitstechnieken en lichtopstellingen

Flitsfotografie, flitstechnieken en lichtopstellingen

Besluit

Wil je graag creatief leren werken met een flitser, zowel op als los van de camera, maar zie je door de bomen het bos niet meer? Geen nood: dit boek maakt je wegwijs in de wereld van flitstechnieken en flitsmateriaal. Het boek is bijzonder leerrijk en bied je een boeiend inzicht in techniek en creativiteit. Het is zonder twijfel het Nederlandstalige referentiewerk over flitsfotografie. Rep je dus naar Piet’s webshop en leg Flash! Flitsfotografie op locatie in je winkelmandje. Je zal het je niet beklagen!

Koop je enkel het eBook, dan betaal je €24,95. Het gedrukte boek zal eind maart beschikbaar zijn en kost €32,95. Momenteel geldt er een promotie waarbij je het eBook gratis ontvangt wanneer je het gedrukte boek nu reeds bestelt. Alle details vind je op de website van Piet.

Flitsfotografie, flitstechnieken en lichtopstellingen

Andere interessante artikels

Geen reacties

Reageren

error: