Recensies

Met dit eBook haal je het meeste uit jouw Fuji X-Pro2

Fuji X-Pro2 eBook Rico Pfirstinger

Wie heeft er al ooit een gebruiksaanwijzing van een camerafabrikant van A tot Z uitgelezen? Laat staan tweemaal doorbladerd? Ik denk dat er maar weinig fotografen zijn die hieraan veel tijd spenderen. Ze zijn erg saai en nodigen niet uit om er eens lekker relax mee in de zetel te ploffen. Ze geven alleen kurkdroge uitleg over alle functies en hoe het toestel werkt.

Fotograaf Rico Pfirstinger schreef dan maar zelf een (Engelstalige) handleiding met deze veelbelovende titel: The Fujifilm X-Pro2, 115 X-Pert Tips to Get the Most Out of Your Camera. Wat uit zijn pen rolt, komt daarom ook niet meteen in aanmerking voor een Nobelprijs Literatuur, en dat hoeft zeker niet, maar het minste dat je kan zeggen is dat zijn eBook in elk geval praktisch van opzet is. Hij is hiermee trouwens niet aan zijn proefstuk toe. Bij de Amerikaanse uitgeverij Rocky Nook verschenen gelijkaardige titels van zijn hand over de Fuji X-Pro1, X-T1 en X-T10.

Inhoud

Handleiding is misschien niet de correcte verwoording. Zijn eBook is eerder een (zeer nuttige) aanvulling bij de gebruiksaanwijzing. Het is raadzaam dat je toch eerst de uitleg van de fabrikant doorbladert. Een taaie brok, maar wel noodzakelijk. Het eBook van Rico Pfirstinger zorgt vervolgens dat je je camera grondig leert kennen zodat je die optimaal zal kunnen gebruiken. Hij gaat een pak dieper dan de doorsnee handleiding en geeft gedetailleerde uitleg over alle mogelijke instellingen. Hij vertelt uitvoerig waarvoor de functies dienen en welke instellingen je best hanteert. De camera-instellingen die hij deelt, zijn het resultaat van zijn ervaringen. Het blijven uiteraard suggesties op basis van zijn ondervindigen. Je bent natuurlijk niet verplicht je camera op dezelfde manier te configureren. Maar wanneer je dit eBook hebt uitgelezen, zal je gegarandeerd een veel duidelijkere kijk hebben op de mogelijkheden van de Fuji X-Pro2.

Het is geen licht verteerbare lectuur. De hoeveelheid aan informatie is nogal wat om te verwerken en te onthouden. Het is geen roman die je van cover tot cover in één ruk uitleest. Rico heeft het gelukkig in logische hoofdstukken ingedeeld waarbij hij telkens een bepaald thema in detail behandelt. Op die manier is de inhoud nog redelijk goed te behappen. Maar neem zeker rustig de tijd om alle info te laten bezinken. Dit eBook zit boordevol tips en weetjes over de camera (115 om precies te zijn, zoals de titel al doet vermoeden). Niet elke van die tips zal voor een openbaring zorgen, wat niet wegneemt dat ik dit handboek zeker kan aanbevelen. Het is in feite onmisbaar voor fotografen met een Fuji X-Pro2.

Prijs

Het eBook The Fujifilm X-Pro2, 115 X-Pert Tips to Get the Most Out of Your Camera is te koop op de website van Rocky Nook. Het is verkrijgbaar als digitaal en als gedrukt boek. De digitale versie, het eBook dus, kost $19,99, omgerekend zo’n €18. Met de kortingscode XPERT40 die Rico op Facebook deelt, krijg je 40% korting en betaal je omgerekend zo’n €11.

Inhoudstafel + voorbeeldpagina’s

Klik op de onderstaande schermafbeeldingen om een grotere versie te bekijken:

Fuji X-Pro2 eBook Rico Pfirstinger