Recensies

Recensie fototas MindShift UltraLight Dual 25L

Review fototas MindShift UltraLight Dual 25L

Tijdens een reis naar IJsland nam ik de fototas UltraLight Dual 25L van MindShift mee. Deze fotodagrugzak beschikt over een uitneembaar cameracompartiment waarin je je fotomateriaal kan opbergen. Dankzij dit systeem zijn de camera en lenzen steeds bereikbaar zodat je de rugzak nooit hoeft af te nemen. MindShift Gear, een zusteronderneming van Think Tank Photo, stuurde me een reviewexemplaar toe om tijdens deze reis aan een test te onderwerpen. Mijn bevindingen lees je in dit artikel.

MindShift UltraLight Dual 25L

Deze fototas heeft een totaal volume van 25 liter en weegt 1,3 kg. Het volume van het cameracompartiment bedraagt ongeveer tien liter. Je hebt dus zo’n 15 liter als dagrugzak ter beschikking.

De binnenzijde bestaat uit één groot compartiment waar plaats zat is voor een regenjas, fleece, lunch en kleine accessoires. Je vindt er ook een niet-afsluitbaar gedeelte waarin je een 15″ laptop of optioneel waterreservoir kan opbergen. Je hebt ook nog een klein afsluitbaar vak met ritssluiting waar je wat kleine spulletjes in kwijt kan. Een extra gesp aan de binnenzijde zorgt ervoor dat het materiaal in de dagrugzak niet verschuift. Het lijkt een detail, maar het heeft wel degelijk zijn nut wanneer je de tas afneemt en onder je arm schuift om het cameracompartiment te bereiken.

Heb je meer plaats nodig, dan kan je het cameracompartiment uit de tas halen en het met de bijgeleverde riem als schoudertas dragen. Aan de binnenzijde kan je vervolgens een divider met velcrostrips losmaken zodat je over de volledige binnenruimte beschikt en de fototas 100% als dagrugzak kan gebruiken. Op die manier vermindert de stevigheid van de fototas (wanneer ze leeg is), maar als je beslist om de tas volledig op te vullen, stelt dat probleem zich uiteraard niet. Volstaat de inhoud van het cameracompartiment niet, dan kan je met een optionele interne unit nog meer fotogerief meenemen.

Aan de buitenzijde heb je bovenaan een (niet zo ruim) opbergvak dat plaats biedt aan zonnecrème, sjaal, muts en handschoenen. Aan de linkerkant heb je een apart opbergvak met een elastische band waar je mits wat wringen toch een flesje water of drinkbus in kan plaatsen.

Standaard is deze tas uitgerust met een eenvoudig kliksysteem waaraan je een statief of wandelstokken kan vastmaken. Er bestaat zelfs een apart te verkrijgen ophangkit waarmee het statief naast jou bengelt en onmiddellijk bereikbaar is. Zo hoef je de tas niet af te nemen.

De stof is (deels) waterafstotend, al zou ik er niet onmiddellijk in de gietende regen mee gaan wandelen. Een regenhoes voor de tas én het aparte cameracompartiment zijn trouwens inbegrepen in de prijs.

Je vindt alle nodige verstelbare straps terug waarmee je de tas kan aanpassen voor een optimaal draagcomfort.

De heupgordel heeft aan één kant een klein opbergvak waarin je kleine accessoires zoals batterijen, geheugenkaartjes, lensdoekjes of papieren zakdoeken kan wegstoppen. De andere kant is bedoeld om optionele accessoires te bevestigen, zoals een lens- of filtertas.

De kwaliteit van de gebruikte materialen is prima, zoals je dat bij andere producten van MindShift en Think Tank Photo verwacht. De nylon stof en de heupgordel van deze tas zijn soepel, maar wel dunner omdat dit aansluit bij hun concept van een lichtgewicht fototas. Vergelijken met andere tassen is niet helemaal eerlijk, wat niet wegneemt dat het toch net iets minder stevig aanvoelt dan je zou verwachten.

Uitneembaar cameracompartiment

Net als bij de MindShift rotation180 Horizon kan je met de UltraLight Dual 25L je fotomateriaal uit de tas halen zonder ze op de grond te moeten zetten. Het systeem is alleen anders van opzet. Bij de Dual 25L schuif je de tas onder je arm zodat het cameracompartiment bereikbaar is. Je haalt de camera er uit en schuift vervolgens de tas terug over beide schouders. Bij de rotation180 Horizon zit je fotomateriaal in een heuptas die je uit de rugzak trekt en naar voren schuift. Een systeem dat verbluffend goed en vlot werkt. Bij de Dual 25L had ik iets meer moeite om mijn camera uit de tas te halen. Het werkt allemaal wel, maar de toegang tot het cameracompartiment is wat minder handig.

Wat ook belangrijk is om te weten: moet je tijdens een opdracht dikwijls materiaal in en uit de tas halen, dan is dit type rugzak niet zo heel erg handig. Stel dat je materiaal op elkaar stapelt, verlies je tijd door telkens onderaan te moeten zoeken naar een item. Met de MindShift BackLight 26L zie je in één oogopslag al je materiaal liggen en haal je het zonder tijdverlies onmiddellijk uit de tas.

Welk fotomateriaal past in het cameracompartiment?

De beschikbare ruimte voor fotomateriaal is bij deze UltraLight Dual 25L eerder beperkt. De uitneembare tas is snel opgevuld. De 25L is op maat gesneden voor een compacte systeemcamera met twee objectieven. Tijdens mijn reis naar IJsland had ik het onderstaande materiaal mee waarmee het cameracompartiment volledig gevuld was:

– Fujifilm X-T1 systeemcamera met Fujinon XF16-55mm F2.8 en zonnekap bevestigd
– Telezoom Fujinon XF50-140mm F2.8 met omgekeerde zonnekap
– Extra batterijen en etui met SD-kaartjes

De Dual 36L is het grootste model uit deze reeks. De uitneembare tas is ruimer en biedt plaats aan het bovenstaande materiaal en minstens twee extra lenzen en een tweede body. Wel opletten want het cameracompartiment bij de 36L is toch wel vrij groot om los te gebruiken. Het voelt een beetje lomp aan wanneer je het als schoudertas gebruikt.

Op de website van MindShift vind je materiaalcombinaties en afbeeldingen terug die je aardig op weg helpen om de meest geschikte tas te kiezen.

Draagcomfort

De Dual 25L is geen echte trekkingrugzak. Die biedt, met zijn dikkere draagriemen en stevigere heupgordel, een pak meer draagcomfort, bevat een ventilatiesysteem aan de rugzijde en beschikt daarnaast over veel meer opbergmogelijkheden. Fabrikanten als Deuter of Lowe Alpine bieden hier betere oplossingen.

Vanwege het lage gewicht, heeft de fabrikant bezuinigd op de dikte van de stof, de heupgordel en de draagriemen. Het voelt minder stevig aan dan bij andere fototassen van MindShift of Think Tank Photo. Ondanks deze beperkingen voelt de Dual 25L zeker niet onaangenaam tijdens wandeltochten. De tas is volgens mij wel minder geschikt voor echt lange tochten of daguitstapjes. Het draagcomfort is daarvoor te gewoontjes.

Wat kost de MindShift Dual 25L?

Het prijskaartje schommelt tussen €169 en €189, afhankelijk van de (web)winkel. De regenhoes is wel in de prijs inbegrepen. Wil je ook graag een verstelbare statiefophangkit, interne unit, filter- of lenstas? Reken dan zeker op telkens €30 tot €60 extra.

Pro

– Lichtgewicht
– Regenhoes inbegrepen
– Ruimte voor waterreservoir/laptop
– Bevestiging statief

Contra

– Weinig opbergmogelijkheden
– Basic draagcomfort

Besluit

Ik ben erg te spreken over het pluimgewicht en de soepele stof van deze fototas. Het mes snijdt wel aan twee kanten want door de ‘beperking’ van het lichte materiaal is het draagcomfort eerder eenvoudig. Verwacht je niet aan een draagsysteem zoals bij een klassieke trekkingrugzak. Het is ook jammer dat de tas niet veel opties biedt om kleine spullen en papieren netjes op te bergen: een minpuntje dat je wel meer aantreft bij andere vergelijkbare fotorugzakken.

Heb je nood aan een degelijke dagrugzak voor op reis waarin je ook fotomateriaal kan meenemen? Dan is deze UltraLight Dual 25L zeker het overwegen waard.