Fotomateriaal Recensies Reizen

Reizen door China en Tibet met Nikon D3200

Nikon D3200 spiegelreflexcamera

In 2012 heb ik genoten van een vierweekse rondreis door China en Tibet, met als eindbestemming Kathmandu in Nepal. Dankzij Nikon Belux kreeg ik de mogelijkheid om tijdens deze reis een Nikon D3200 aan een test te onderwerpen. Mijn bevindingen lees je hieronder.

Nikon D3200 spiegelreflexcamera

Bij recente buitenlandse projecten en reizen nam ik steevast een fototas mee gevuld met (semi)professioneel fotomateriaal: Fotomateriaal op reis.

Omdat ik tijdens deze vakantie niet wou sleuren met een zwaar geladen fototas, heb ik besloten om met een compacte en lichte camera op stap te gaan. Mijn keuze is gevallen op een Nikon D3200, een DX-instapmodel met een 24 megapixel CMOS-sensor en EXPEED3 beeldverwerkingsmotor, gecombineerd met het veelzijdig zoomobjectief AF-S 16-85mm f/3.5-5.6G ED VR DX. Vermits dit een georganiseerde groepsreis was, leek het me handiger om een allroundzoom mee te nemen zodat ik niet telkens van lens hoefde te wisselen, in tegenstelling tot de lenzen met vaste brandpuntsafstand die ik anders gebruik. Beide soort lenzen hebben uiteraard hun voor- en nadelen.

De D3200 beschikt trouwens over een aantal mogelijkheden om de foto’s in de camera zelf te gaan bewerken. De filters en andere effecten heb ik niet gebruikt wegens niet van toepassing voor het soort foto’s dat ik tijdens deze reis wou maken. Wil ik bijvoorbeeld foto’s naar zwart-wit omzetten, dan geef ik liever de voorkeur aan NIK Silver Efex Pro in plaats van te vertrouwen op het recept dat een Japanse ingenieur in het toestel heeft geprogrammeerd. Er zijn uiteraard steeds uitzonderingen, zoals de reeks In Remembrance die ik met iPhone en Hipstamatic gemaakt hebt.

Lenskeuze

In eerste instantie had ik de keuze uit een AF-S 18-200mm f/3.5-5.6 G ED VR DX of een AF-S 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR DX. Ik zocht een aantal reviews over beide lenzen op en was nadien al iets minder enthousiast. Wanneer je gebruik maakt van 1.4 en 2.8 toplenzen, dan lijkt dit soort lenzen een serieus stap terug. Ik hield rekening met het soort foto’s dat ik wou maken en met de beperkte bewegingsvrijheid. Zo bleef een consumerzoom de meest aangewezen optie. Ik nam contact op met Thom Hogan, wat mij betreft een zeer betrouwbare referentie, waarna ik in extremis toch voor de 16-85 gekozen heb: een minder groot zoombereik, wel iets meer groothoek en toch optisch de betere van de drie.

Nikon GPS GP-1

Bovendien genoot deze camera mijn voorkeur vanwege de compatibiliteit met een Nikon GPS GP-1. Zit je ergens hoog in de bergen of een desolate uithoek, dan is het nadien altijd handig om via de GPS-coördinaten makkelijk de locatie terug te vinden. Sinds Adobe Lightroom 4 beschik je over een kaartmodule die deze gegevens perfect uitleest.

Fototas

Het onderstaande materiaal past perfect in een The North Face Big Shot backpack. Dit is geen typische fotorugzak, maar een eenvoudig dagrugzakje met een gescheiden laptopcompartiment.

– Nikon D3200
– Nikon AF-S 16-85mm f/3.5-5.6G ED VR DX
– Fuji X100
– Extra batterij voor Nikon D3200 en Fuji X100
– Nikon GP-1 GPS Module
– 2x Lexar 32GB Professional 600x SDHC UHS-I
– 1x Sandisk 16GB Extreme SDHC UHS-I
– Apple MacBook Pro 13″ (mid-2009) met 256GB SSD en 8GB RAM
– Western Digital My Passport 320GB externe firewire harde schijf

Nikon D3200 gebruikerservaringen

– De D3200 is een compacte en lichtgewicht camera met een eenvoudige en intuïtieve bediening.

– Met een standaardzoom op het toestel krijg je een evenwichtig geheel dat goed in de hand ligt.

– Achteraan vind je de i-knop terug, een erg praktische toets waarmee je de belangrijkste opties van de camera ogenblikkelijk kunt wijzigen. Je hoeft dus niet langer doorheen de menu’s te scrollen. Nikon kan tegelijk een aantal extra knopjes op de body weglaten vermits een aantal functies zich nu onder de i-knop bevinden.

– Het bestandstype in RAW kan je niet kiezen. De opslag gebeurt in 12-bit lossless compressed, wat resulteert in bestanden tussen 16 en 25MB. Over dit onderwerp circuleren op het internet een hele resem artikels en discussies waarin de kwaliteitsverschillen tussen 12 en 14-bit uitvoerig aan bod komen. Ik ben geen ingenieur, maar kortweg komt het er op neer dat een 14-bit bestand meer informatie bevat zodat het je toelaat subtielere bewerkingen uit te voeren of meer detail uit een beeld te halen.

– Correcte en neutrale kleuren.

– Betrouwbare en voldoende snelle autofocus.

– Lichtmeting niet altijd even accuraat. Regelmatig moest ik een minieme belichtingscompensatie toepassen wat ik bij mijn D3 zelden of nooit hoefde te doen. Merkwaardig genoeg leken een aantal foto’s op het schermpje dikwijls overbelicht, ook de histogram gaf dat aan. Achteraf op de computer bleek de overbelichting nog redelijk goed mee te vallen. Het histogram op de camera geeft de belichting blijkbaar toch niet altijd heel correct weer.

– De prestaties bij hoge ISO’s (bv. ISO 3200) zijn wat minder goed dan bij pakweg een Fuji X100 of Nikon D3, voor zover je deze camera’s kan/mag vergelijken. Op al de toestellen die ik gebruik, is de ruisonderdrukking niet actief of indien dat niet mogelijk is alleszins op de laagste stand ingesteld. Echte ruisonderdrukking pas ik enkel in Lightroom toe.

– De beelden rechtstreeks uit de camera missen wat contrast en ogen een beetje soft naar mijn smaak, deels omdat ik op elke camera de ingebouwde verscherping en contrast steevast uitschakel of op neutraal instel. Voorafgaande aan de reis heb ik de drie bovenvernoemde lenzen getest op scherpte en contrast en kwam telkens tot dezelfde vaststelling. Gelijkaardige bevindingen vind ik terug in diverse online reviews: om het maximum uit deze sensor te halen, heb je beter glas nodig. Ik heb jammer genoeg geen test met prime lenzen uitgevoerd. Van uit mijn persoonlijke ervaring met professionele lenzen kijk ik allicht met andere ogen naar wat er uit de camera rolt. De vraag is maar of een gemiddelde gebruiker dit zal merken vermits de meesten in deze doelgroep vermoedelijk in JPEG fotograferen. In post-processing kan je scherpte en contrast uiteraard vlot corrigeren en verbeteren.

– De GPS vreet batterijen. Eén voormiddag rondlopen in Peking met een continu ingeschakelde camera én GPS-module geactiveerd, resulteert in een lege batterij. Een tweede exemplaar is bijgevolg onmisbaar. Zelfs een derde batterij is het overwegen waard. Toen ik drie jaar geleden de Verenigde Staten bezocht, gebruikte ik een D3 en ook deze GPS-module. De batterij van de D3 is een pak groter en krachtiger met als gevolg dat ik makkelijk een volledige dag kon fotograferen met slechts één batterij.

Conclusie

Een maand lang met de Nikon D3200 rondreizen is serieus meegevallen, desondanks de minpuntjes waar achteraf gezien wel mee te leven valt. Tegenwoordig krijgen de meeste spiegelreflexcamera’s goede tot erg goede reviews. Ook een instapmodel als de D3200 scoort hoog in dit marktsegment. Mits wat zoeken kan je een D3200 met de AF-S 18-55mm VR kitlens voor net geen €500 op de kop tikken. Dat is een mooie en aanvaardbare prijs/kwaliteitsverhouding. Voor een gemiddelde gebruiker is deze combinatie ruimschoots voldoende. Ben je kritischer en wil je de capaciteiten van de sensor optimaal benutten? Koop dan enkel de body en kies voor een kwalitatief betere lens.

You Might Also Like

2 Comments

  • Reply
    Emily
    23 november 2012 at 15:00

    Zo een mooie foto’s super, en de chinese muur, altijd mijn droom al geweest!

  • Reply
    Serge
    24 november 2012 at 11:39

    Emily, niets houdt je tegen om zo’n reis te maken. Mijn reis duurde wel vier weken, maar er zijn tal van kortere opties van pakweg twee weken met enkel hoogtepunten van China.

Leave a Reply

error: