Op zoek naar een geschikte portretlens

Vandaag stuurt Joeri me via e-mail onderstaande vraag:

Ik heb een Nikon D200 en dus geen full frame. Momenteel werk ik met wat oude lenzen waaronder een 24mm f/2.8 en 50mm f/1.8 en een nieuwere Sigma 18–200mm f/3.5-6.3. Ik zoek een goeie studio portretlens. Kan je me hier wat advies geven? Ik zoek in de richting van een widezoom 17–70mm f/2.8, denk je dat dit een goeie keuze is of heb jij betere voorstellen?

Sandra

Nikon D200, 50mm f/1.4 @ f/2.0 en 1/100s, iso 400, daglicht

Voor portret geef ik de voorkeur aan vaste brandpuntafstanden zoals de 50mm f/1.4 of 85mm f/1.8, zowel op mijn D300 (met cropsensor) als mijn D3 (full frame). Dit zijn uiterst betaalbare objectieven. Recent heb ik een 105mm f/2.8 gekocht die ik nog eens grondig moet testen, de eerste resultaten zijn alvast heel erg goed. Ik vind de scherpte van de foto’s genomen met objectieven met vaste brandpuntafstanden beter dan bij een zoomlens. Het verschil is weliswaar miniem en via een bijkomende verscherping tijdens de nabewerking wel op te lossen.

Deze objectieven zijn licht en makkelijk in gebruik, zoomen doe je met de voeten. Let op, zo’n 85mm is wel traag in autofocus en maakt wat lawaai, daarom dat Nikon-gebruikers al jaren smeken om een opvolger met AF-S.

Een zoomlens is groter en zwaarder al kan ik de 70-200mm of een tweedehands 80-200mm evenzeer sterk aanbevelen. Al heb ik deze twee objectieven niet zelf in mijn bezit, ik heb er al eens mee mogen werken. Bezoekers die deze wel in hun bezit hebben, mogen gerust hun ervaringen in de commentaren achterlaten zodat Joeri ze kan nalezen. Andere suggesties zijn eveneens welkom. Bedankt!

7 comments

  1. Ik heb ‘vroeger’ in mijn Nikon-periode nog een trouw gedaan met die 17-70, en dat is een bangelijk lenske, ook ideaal voor studio! Maar je hebt al een 50mm 1.8 en dat lukt ook wel hoor, daar doe ik eigenlijk het meeste studiowerk mee als ik een cropcamera inzet.
    Die 70-200 is eigenlijk ook een ‘must-have’ voor de Nikon-gebruiker, een echt pareltje!!

  2. Heb toevallig vandaag de 85 mm f 1.4 in actie gezien op een D3. Was toch wel onder de indruk!
    Verder denk ik dat op een camera zoals de D200 inderdaad de 50 mm f 1.4 of 1.8 zeer goed werkt. Crop-camera’s verhogen zowiezo de scherptediepte, maar door een lens met een grote opening te nemen kan je dat counteren, zodat het mogelijk blijft om portretten te maken met een onscherpe achtergrond.
    Een alternatief voor de 17-70 is de 24-70 2.8. Dat wordt op een crop-camera een 36-105 f 2.8. Het voordeel is dat – mocht je ooit de stap naar FullFrame maken – je dan al goed zit met die lens. Ik weet wel niet hoe ze zich gedraagt qua beeldkwaliteit op een cropcamera.

  3. Ben nu niet continue bezig met studio fotografie – maar ik weet wel dat ik met mijn 50mm 1.8 zo goed als altijd de beste resultaten haal. Een bangelijk lensje naar mijn mening – zeker in verhouding tot zijn prijs.

  4. Zelf heb/had ik tot vandaag een D200, wat nu D90 wordt. Volgende lenzen heb ik voor portretfotografie steeds tot tevredenheid gebruikt : Nikon 50mm/1.8; Nikon 85mm/1.8 en uitzonderlijk ook de Nikon 28mm/2.8 (op plaatsen waar er te weinig ruimte was). Zoals u ziet, telkens prime lenzen (vaste brandpuntafstand). Deze geven het scherpste resultaat en zijn het best beheersbaar. Ook de niet onvolprezen kitlens van de D70, nl. de 18-70 DX zoomlens, is een goed alternatief tussen 35 en 70 mm (=52-105 op een ‘cropper’). Onder de 35 en vooral op 18mm is er teveel verbuiging, wat meestal niet flatterend is voor het model. Meestal…

  5. Bedankt Serge,

    Ondertussen mijn 50mm al wat meer opgeschroefd en al wat portretten gemaakt. Ik heb hem in het begin veel gebruikt, maar wat verwaarloosd omdat ik er van uitging dat er betere alternatieven zouden zijn.

    Het vast brandpunt is zalig…weinig gefrommel met de hand aan de lens en nog ‘puur’ fotograferen….

    Thanks for the post!

Comments are closed.

error: