Opleiding

Post-processing foto scheepswrak

Post-processing foto scheepswrak Skeleton Coast Namibië

In dit artikel vertel ik over mijn post-processing op een foto van een scheepswrak langs de Skeleton Coast in Namibië. Ik toon stap voor stap welke bewerkingen ik in Lightroom en Photoshop heb uitgevoerd. De foto is gemaakt met een FujiFilm X-Pro2 en Fujinon XF10-24mm F4 R OIS.

Het scheepswrak Zeila of Hangana kwam op 25 augustus 2008 op een zandbank terecht. Het bevindt zich op de route tussen Swakopmund en Hentiesbaai en is makkelijk bereikbaar vanaf de grote baan. Een aantal wrakken kan je trouwens zelf bezoeken. Een ander deel ligt in een gebied waar je best niet zelf met de wagen rijdt. Je kan hiervoor beroep doen op een (behoorlijk dure) georganiseerde excursie of safari.

Stap 1. Ik importeer mijn foto’s in Lightroom altijd met een preset die de standaardverscherping uitschakelt en de chromatische aberraties vermindert.

Stap 2. Dit is het originele bestand: het weer zat die dag niet mee waardoor de foto redelijk flets overkomt. Omdat ik in het water en de lucht geen uitgebrande plekken wou hebben, heb ik de foto 1/3 stop onderbelicht. Er bevinden zich ook redelijk wat vuiltjes op de foto. Die stofjes liggen niet altijd op de sensor, maar meestal op het achterste glaselement van het objectief. En hoe ik er nog steeds niet in slaag om de horizon recht te krijgen, zelfs met een elektronische waterpas in de zoeker, is me een raadsel.

Post-processing foto scheepswrak Skeleton Coast Namibië

Stap 3. Voor deze foto selecteer ik in de Develop Module bij Camera Calibration het profiel ‘Camera ASTIA/SOFT’ dat in de meeste camera’s van Fujifilm (zoals X-Pro1, X-Pro2, X-T1, X-T2) ingesloten zit. Voor Fuji RAF-bestanden zijn deze profielen bijgevolg ook beschikbaar in Lightroom. Ik verschuif de saturatie van groen naar +10 en van blauw naar +35.

Post-processing foto scheepswrak Skeleton Coast Namibië

Stap 4. Ik zet vervolgens de foto recht (bij Crop Overlay: Angle +0,71) en maak ook een nieuwe uitsnede (croppen) met een beeldverhouding 3:2.

Stap 5. Met het gereedschap Spot Removal (vlekken verwijderen) haal ik stofjes en vuiltjes weg. Onderaan het scherm activeer ik de weergave Visualize Spots (vlekken visualiseren) zodat ik stofjes sneller kan opsporen.

Post-processing foto scheepswrak Skeleton Coast Namibië

Stap 6. Tijdens mijn post-processing hanteer ik geen vaste volgorde. In de Develop Module overloop ik een aantal instellingen en keer geregeld terug. Voor deze foto heb ik in het Basic Panel, Tone Curve Panel, Color Panel en Effects de volgende wijzigingen ingesteld:

Witbalans 4800K, Tint +10, Exposure +0.30, Contrast +50, Highlights -25, Shadows +60, Whites -10, Blacks +90, Clarity +10, Saturation -10, Tone Curve Medium Contrast, Lights +5, Darks -5, Shadows +40, Saturation (Orange -10, Yellow -10), Dehaze +15.

Deze aanpassingen zorgen voor het onderstaande resultaat. De foto is al een pak frisser en contrastrijker.

Post-processing foto scheepswrak Skeleton Coast Namibië

Stap 7. In de volgende stap maak ik met een Graduated Filter (verloopfilter) de lucht donkerder en meer dreigend. Met een tweede Graduated Filter pas ik de voorgrond aan.

Graduated Filter lucht: Tint -2, Exposure -0.50, Contrast +50, Highlights -15, Shadows 0, Whites +11, Blacks -5, Clarity 26, Dehaze +5. Met een ‘negatief’ penseel schilder ik over het schip waarmee ik het effect van deze verloopfilter ophef.

Post-processing foto scheepswrak Skeleton Coast Namibië

Graduated Filter zee: Exposure +0.20, Contrast +15, Highlights +35, Shadows 18, Whites +5, Blacks -5, Clarity 25, Dehaze +5

Post-processing foto scheepswrak Skeleton Coast Namibië

Stap 8. Als laatste stap open ik de foto in Photoshop en converteer naar Lab Color. Een minieme S-curve via een Curves Adjustment Layer maakt de foto nog iets pittiger.

Post-processing foto scheepswrak Skeleton Coast Namibië

Hieronder kan je de originele en bewerkte foto met elkaar vergelijken:


 
Wil je Lightroom volledig onder de knie krijgen? Dan kan ik het boek Lightroom 6/CC Ontmaskerd van Piet Van den Eynde ten zeerste aanbevelen.

Ik hoop dat je dit artikel nuttig vindt. Heb je vragen over deze tutorial of gebruik je andere technieken, laat het gerust weten via de commentaren.

You Might Also Like

2 Comments

  • Reply
    Stephanie / Tourist Exclusive
    17 november 2016 at 15:38

    Wauw! Wat een verschil. Ik sta altijd versteld van wat mensen kunnen met een camera en computer. Top! Dankzij Bart op jouw website terecht gekomen en ik ga hem nu delen met de fotografie persoon (partner) van mijn reiswebsite ;). Doe zo verder!

    • Reply
      Serge Van Cauwenbergh
      20 november 2016 at 11:00

      Dag Stephanie, bedankt voor jouw bezoekje! De bewerkingen die ik hier heb uitgevoerd, zijn veeleer basistechnieken. Het toont wel aan dat je met enkele muisklikken (in dit voorbeeld in Lightroom) al een heel andere foto kan bekomen. Ik ben zeker geen expert in nabewerking. Mijn bewerkingen beperken zich meestal tot de handelingen die ik in dit artikel deel.

Leave a Reply

error: