Opleiding Recensies

Reisfotografie: praktische tips en technieken

Reisfotografie: praktische tips en technieken review fotoboek

Auteur, lesgever en fotograaf Piet Van den Eynde is een verwoed reiziger. In zijn nieuwste boek Digitale fotografie op reis bundelt hij praktische tips en technieken waarmee je jouw reisfotografie naar een hoger niveau kan tillen. De inhoud van het boek is ingedeeld in vier hoofdstukken en behandelt de volgende grote thema’s: je reis voorbereiden, fotomateriaal kiezen, fotograferen tijdens de reis, en hoe je digitale bestanden beheert. Tot slot is er nog een vrij uitgebreid gedeelte hoe je foto’s in Lightroom bewerkt.

Inhoudstafel

1. Inleiding
2. De voorbereiding
3. Op reis
4. Omgaan met je digitale bestanden op reis
5. Na de reis

Reisfotografie in de praktijk

Het eerste hoofdstuk bevat heel wat nuttige informatie dat je alvast een pak vooruithelpt bij de voorbereiding van je reis: dat gaat van de voor- en nadelen van verschillende types camera, tot allerlei nuttige accessoires zoals fototassen, filters, belichting en smartphone apps.

Aan de hand van diverse praktijkvoorbeelden bespreekt Piet in het tweede hoofdstuk hoe hij tijdens zijn vele (fiets)reizen met bepaalde situaties is omgesprongen en hoe hij ‘problemen’ heeft opgevangen. Hij geeft bovendien veel bruikbare tips en technieken hoe je je foto’s bij je volgende reis kan verbeteren. Dit handelt dan niet enkel over klassieke dingen zoals belichting, compositie of inhoudelijke contrasten, maar evengoed over tegenlicht, symmetrie, panning en tragere sluitertijden. Fotografische technieken die het doorsnee reispubliek doorgaans niet hanteert of zelfs niet kent. Dit hoofdstuk bevat trouwens een kort interview met de Belgische landschaps- en natuurfotogaaf Bart Heirweg waarin je eveneens zeer praktische zaken te weten komt.

Hoofdstuk drie is eerder summier en vertelt in het kort hoe en wanneer je foto’s tijdens de reis kan importeren en backuppen op je laptop en externe harde schijf, en hoe je eenmaal thuis deze foto’s in je mastercatalogus van Lightroom importeert. Deze stap in je workflow komt veel uitgebreider aan bod in andere eBooks en gedrukte boeken van zijn hand zoals Adobe Lightroom 5 Ontmaskerd.

Het laatste hoofdstuk tenslotte behandelt de nabewerking in Lightroom. Aan de hand van een aantal voorbeeldfoto’s licht hij de meest belangrijke features van Lightroom toe en verschaft hij de nodige uitleg over de nabewerking van deze foto’s.

Algemene indrukken + besluit

De haast obligate reisfotografieboeken en aanverwante photography field guides van Lonely Planet en National Geographic mogen in de bibliotheek van een reisfotograaf uiteraard niet ontbreken. Ik heb mijn exemplaren trouwens van onder het stof gehaald. Boeken die dateren van 1999-2002, een periode waarin digitale fotografie nog in de kinderschoenen stond, maar nog steeds een schat aan informatie bevatten.

En dan rijst onvermijdelijk de vraag in welke mate die boeken verschillen van Piet’s nieuwste boek. Wel, er zijn zeker overlappingen, wat bijna niet uit te sluiten valt, en ze zijn tegelijkertijd erg verschillend. Hij heeft zeker het warm water niet opnieuw uitgevonden, en dat hoeft ook niet. Hij zorgt dat de inhoud aan onze tijd is aangepast. Zeker op het vlak van camera’s, lenzen, fototassen, flitsaccessoires en off-camera flash technieken hebben deze oude publicaties de tand des tijds behoorlijk doorstaan, met dat verschil dat de camera’s vandaag digitaal zijn. Piet wijdt daarentegen wel een volledig hoofdstuk aan nabewerking, een onderwerp dat het doelpubliek van dit boek zeker zal weten te appreciëren en in de bovenvermelde gidsen ontbreekt.

Terwijl Piet veeleer verschillende aspecten in één boek bundelt, waardoor het als basishandleiding niet mag ontbreken in de voorbereiding van jouw reis, kan je bijvoorbeeld bij National Geographic afzonderlijke reisgidsen verkrijgen die specifiek over landschaps- of portretfotografie handelen, maar geen andere onderwerpen over reisfotografie aansnijden.

De gehanteerde terminologie in dit boek staat in eerste instantie in het Nederlands, wat enige aanpassing vergt want ik werk met software uitsluitend in het Engels. Op de meeste plaatsen worden de Engelse termen wel tussen haakjes vermeld, maar niet overal. Vermits het doelpubliek vermoedelijk de Nederlandstalige versie van Lightroom gebruikt, is dit zeker geen struikelblok.

Het boek bevat ook een handvol cross-promotionele verwijzingen naar andere eBooks en boeken uit het repertoire van de auteur. Indien achteraf blijkt dat je je toch meer wenst te verdiepen in Lightroom en andere fotografische technieken vormen deze links een perfecte aanvulling op dit reisfotografieboek.

Digitale fotografie op reis is gepubliceerd bij Pearson en kan je eveneens rechtstreeks via Piet’s website bestellen.

Aanbevolen artikels