Nut van schermcalibratie en printprofielen

De voorbije dagen kreeg ik een tweetal vragen omtrent schermcalibratie en de kleurverschillen tussen scherm en print. Ook al heb ik een paar jaar geleden voor de aankoop van mijn Eizo CG241W redelijk wat opzoekingen gedaan over dit type scherm, kleurenbeheer en calibratie, ik ben zeker geen specialist in deze toch wel complexe materie. Tijdens mijn zoektocht heb ik een heleboel vragen voorgelegd aan enkele vakmensen bij Hotz (de winkel waar ik mijn Eizo gekocht heb), de technische dienst van Eizo zelf, een ervaren drukker, en Marc Cielen, lesgever over schermcalibratie en printprofielen. In april 2005 heb ik bij de VDAB in Haasrode een vijfdaagse cursus kleurbeheer gevolgd en Marc was toen de lesgever van dienst. Deze opleiding was erg leerrijk en zorgde voor een degelijke basiskennis van kleurbeheer en calibratie.

De antwoorden op deze vragen zijn een bundeling van mijn persoonlijke ervaringen, mijn contacten met de bovenvernoemde personen en de opleidingen die ik hierover gevolgd heb. Mogelijk is deze informatie ook voor jullie nuttig? Ik hoor het graag in de commentaren.

“Ik gebruik Lightroom en print met een Canon 9500 Pro Mark II. De kleuren van de print verschillen evenwel heel erg van wat ik op scherm zie.”
De oplossing hier is softproofing. In het kort komt het op het volgende neer: je moet je scherm eerst hardwarematig calibreren en ook voor de papieren waarop je print moet je een printprofiel installeren. Deze profielen zijn meestal verkrijgbaar via de website van de fabrikant van de printer of het papier (Ilford, Epson, Canon, Hahnemülle, enz.). De beste oplossing is mijn insziens dat je een printprofiel laat maken. Is één van de parameters niet correct ingesteld, kan er een kleurverschil tussen het scherm en de print ontstaan. Hier is de optie softproofing van belang. Via Photoshop kan je het printprofiel inladen (zie printscreen) en via Proof Colors kan je controleren hoe je bewerkte foto er met het geselecteerde printprofiel op print zal uitzien. Zonder deze optie kan je onmogelijk weten hoe de kleuren op papier zullen worden gedrukt en is het gokwerk.

Photoshop softproofing

“De foto’s op mijn scherm zien er goed uit, maar op andere schermen zijn ze veel lichter, hoe komt dit?”
Een fenomeen dat ik een aantal jaren geleden ook bij mijn foto’s vastgesteld heb. Ik werkte destijds met een Lacie ElectronBlueIV CRT-monitor die ik via de calibratiesoftware op een helderheid van 90 à 100cd/m² (Candela) instelde. Met de komst van LCD-monitoren is de waarde van de helderheid omhoog gegaan, deze monitoren komen doorgaans met een standaardwaarde van 120 tot 140 cd/m². Ik bewerkte de foto’s op mijn CRT zodanig dat ze er goed uitzagen op mijn gecalibreerd scherm, maar op een LCD gaan deze foto’s er bijgevolg lichter uitzien omdat het niveau van de helderheid hoger ingesteld staat. Sinds ik mijn Eizo gebruik, zet ik de helderheid in de calibratiesoftware standaard op 120 cd/m². Volgens mij kan je deze waarde enkel bij de calibratie instellen (omgevingslicht en kleurtemperatuur kan je in sommige calibratiesoftware laten meten door de spyder) en bijgevolg is een schermcalibratie geen overbodige luxe als je alle instellingen onder controle wilt houden. Let wel, je foto zal er op andere monitoren haast nooit identiek uitzien omdat de helderheid slechts één factor is. Het omgevingslicht waarin men je foto’s bekijkt speelt eveneens een belangrijke rol, alsook de kwaliteit van het scherm en of het al dan niet gecalibreerd is. Ondanks het feit dat kleurenbeheer en calibratie theoretisch erg logisch lijken, ken ik personen die hun schem niet calibreren en op hun blog en op print toch mooie resultaten kunnen voorleggen. Hierop moet ik het antwoord ook schuldig blijven. Ik heb tijdens mijn rondreis door de States mijn foto’s op een niet-gecalibreerde laptop bewerkt en bij mijn thuiskomst merkte ik geen noemenswaardige verschillen wanneer ik de beelden op de Eizo vergeleek. De manier waarop ik het kleurbeheer op mijn Eizo toepas, bezorgt me alvast de gewenste resultaten zowel op scherm als op print.

brightness

Voor een diepgaandere uitleg omtrent deze materie verwijs ik jullie graag door naar de site van Marc Cielen: je vindt er allerlei documenten over kleurbeheer terug en je kan bij hem nog steeds terecht voor een opleiding kleurbeheer en het aanmaken van printprofielen.

Vijf eenvoudige regels om je kleur onder controle te krijgen

6 comments

  1. Voor mij sla je de nagel op de kop!
    Twee weken geleden heb ik de nieuwe Epson Photo 1400 gekocht en bij Marc Cielen ook meteen twee profielen laten maken omdat het zo’n zonde is om een goeie printer te hebben zonder correcte kleuren..
    Iets wat ik me overigens al jaren afvraag want ik hoor links en rechts wel eens mensen die een dozijn aan goed fotopapier verspillen aan proefprints en uiteindelijk min of meer een instelling hebben dat in de buurt lijkt te komen.
    Een profiel laten maken bij Marc Cielen is ontzettend eenvoudig en vooral goedkoop. Eigenlijk zou het vanzelfsprekend moeten zijn voor mensen die een printer kopen om meteen als eerste een papierkeuze te vinden en meteen ook een kleurenprofiel ervoor.

    Wat ik echter niet gebruik is de softproofing.. het lijkt me ontzettend moeilijk om een gamut aan te passen tot de print eruit ‘hetzelfde’ uitziet als het oorspronkelijke beeld maar na het lezen van je blogpost ga ik er toch weer eens dieper op in! Zo zie je maar dat informatie delen doet leven 😉

    Verder zou ik nog heel even aan alle lezers willen meegeven dat een printprofiel laten maken écht de moeite is, het is gewoon heerlijk als de foto’s uit de printer rollen zoals jij ze op je scherm hebt klaar staan, het is even belangrijk dan de inkt & het papier.

    Grz,
    Jasper

  2. Hier een eenvoudig filmpje waarom je uw scherm moet calibreren wanneer je foto’s bewerkt:

Comments are closed.

error: