Opleiding

Praktijkvoorbeeld: sluitertijd beïnvloedt omgevingslicht

In zijn laatste boek Flitsfotografie op locatie vertelt Piet Van den Eynde in het hoofdstuk “Belangrijke wetmatigheden van flitslicht” uitgebreid over de relatie tussen sluitertijd, diafragma en ISO en hoe dit invloed uitoefent op het omgevings- en flitslicht. In dit artikel toon ik twee onbewerkte foto’s met een verschillende sluitertijd terwijl de andere instellingen niet gewijzigd zijn. Hiermee laat ik meer en minder omgevingslicht toe in de foto. Het resultaat vind je verderop.

In het tweede hoofdstuk van Piet’s flitsboek schrijft hij het volgende:

Wanneer je buiten foto’s in een open ruimte maakt, is het omgevingslicht normaal het enige licht dat op de achtergrond van je foto valt. Je flitslicht reikt immers zo ver niet; dat bereikt enkel de voorgrond. Bij de meeste foto’s geldt dus dat de achtergrond enkel verlicht wordt door omgevingslicht en de voorgrond (het onderwerp) door een combinatie van omgevingslicht en flitslicht. (…) Met de sluitertijd doseer je het omgevingslicht. Met de lensopening doseer je het flitslicht.

Instellingen + materiaal

– Fuji X-T2 met XF16-55 F2.8 R LM WR
– ISO 200, F4, 1/250 en 1/125
– SMDV Speedbox-85 softbox met grid
– SMDV BRiHT-360 flitser
– SMDV FlashWave-5TX voor Nikon, manueel ingesteld op 1/4 en -0.7


 

Sluitertijd beïnvloedt omgevingslicht

Enige nuance in de bovenstaande quote is uiteraard wel van toepassing, en dat zegt Piet ook. Wanneer je de sluitertijd in deze foto verlaagt van 1/250 naar 1/125 krijg je meer omgevingslicht in de foto. In dit geval dubbel zoveel omgevingslicht dat in principe ook op het onderwerp valt, behalve wanneer dat onderwerp grotendeels in de schaduw staat of zodanig onderbelicht is dat het hoofdzakelijk door flitslicht belicht is. In dit voorbeeld ondervindt het onderwerp weinig hinder van de gewijzigde sluitertijd. Je merkt wel dat het meespeelt, maar het is miniem.

De sterkte van de flits wijzigt in beide foto’s niet. Dankzij de grid op de softbox valt het flitslicht zeer gericht op het onderwerp. Hierdoor heb je weinig tot geen verstrooiing van het flitslicht elders in beeld.

Het houtsnijwerk in de achtergrond is helderder en bevat meer details. Er valt ook meer licht op en tussen de voeten. En de onderkant van de handen zijn minder donker. Het is uiteraard persoonlijke smaak hoeveel omgevingslicht je in de foto wilt toelaten. Het hangt af van de sfeer waarnaar je op zoekt bent en hoe je die wilt overbrengen.

Hieronder vind je een screenshot uit de videobeelden die we in Varanasi gedraaid hebben. Hier zie je Piet aan het werk tijdens zijn fotoshoot. De lichtopstelling voor mijn foto’s was dezelfde.

sluitertijd lichtopstelling belichting

Eindresultaat na post-processing

Praktijkvoorbeeld: sluitertijd beïnvloedt omgevingslicht

Flitsfotografie op locatie

Het eBook is nu reeds beschikbaar en kost €24,95. De papieren versie verschijnt eind maart aan €32,95. Alle details vind je op de website van Piet.

Andere interessante artikels

Geen reacties

Reageren

error: